Toyota od lat w swoich działaniach kieruje się wielotorową strategią dekarbonizacji, opracowując m.in. wodorowe silniki spalinowe, a także angażując się w projekty motorsportowe, które testują takie rozwiązania. Jak zaawansowana jest to już technologia można zobaczyć na przykładzie 3 prototypowych modeli marki.
23 października 2024
3 prototypy z silnikami spalinowymi
Wodorowa przyszłość motorsportu
Toyota to jeden z liderów sektora motoryzacyjnego. W 2014 roku gama modelowa marki została rozszerzona o samochód zasilany wodorowymi ogniwami paliwowymi – Mirai. Z roku na rok rozwiązania wykorzystywane w tym modelu znajdują coraz szersze zastosowania w różnych gałęziach gospodarki. Od 2021 roku koncern prowadzi program rozwoju wodorowych silników spalinowych. Jego pierwszym efektem była GR Corolla H2 Concept, która startowała w japońskich wyścigach długodystansowych.
Projektanci Toyoty badają możliwości użycia wodoru w różnych stanach skupienia. Początkowo auto było zasilano gazem. W 2023 roku zadebiutował samochód napędzany ciekłym wodorem. Stale dopracowywane są podzespoły i komponenty silnika, a także elementy systemu tankowania, by proces uzupełniania paliwa odbywał się w jak najkrótszym czasie. Opracowywane są także różne kształty zbiorników paliwa, by móc stosować wodorowe paliwo w pojazdach z różnych segmentów.
Poligonem doświadczalnym dla innowacyjnych technologii Toyoty są rajdy i wyścigi. Podzespoły poddawane są tam ekstremalnym obciążeniom, co pozwala wykrywać wszelkie wady i szybko wprowadzać poprawki.
Projektanci Toyoty badają możliwości użycia wodoru w różnych stanach skupienia. Początkowo auto było zasilano gazem. W 2023 roku zadebiutował samochód napędzany ciekłym wodorem. Stale dopracowywane są podzespoły i komponenty silnika, a także elementy systemu tankowania, by proces uzupełniania paliwa odbywał się w jak najkrótszym czasie. Opracowywane są także różne kształty zbiorników paliwa, by móc stosować wodorowe paliwo w pojazdach z różnych segmentów.
Poligonem doświadczalnym dla innowacyjnych technologii Toyoty są rajdy i wyścigi. Podzespoły poddawane są tam ekstremalnym obciążeniom, co pozwala wykrywać wszelkie wady i szybko wprowadzać poprawki.
GR Yaris H2 Concept
W koncepcyjnej odmianie GR Yarisa z napędem wodorowym zastosowano te same rozwiązania techniczne co i w GR Corolli H2 Concept. Zasilany wodorem zmodyfikowany silnik 1.6 turbo zapewnia niemal bezemisyjną jazdę. Auto zostało wyposażone w automatyczną skrzynię GAZOO Racing Direct o 8 przełożeniach, która zadebiutowała wraz z nową odsłoną kultowego hot-hatcha. Wnętrze zostało zaprojektowane z uwzględnieniem wskazówek najlepszych zawodników rajdowych.
Le Mans GR H2 Racing Concept
Za sprawą dopracowanej technologii hybrydowej Toyota zdominowała w ostatnich latach wyścigi długodystansowe, w tym kultowy Le Mans 24h. W związku z planami wdrożenia paliwa wodorowego w tej kategorii wyścigowej od 2030 roku koncern przygotował już prototyp o nazwie Le Mans GR H2 Racing Concept.
Prototyp ma 5100 mm długości i 2050 mm szerokości. Pod lekkim nadwoziem skrywa się nowoczesna technologia hybrydowa, która wykorzystuje wodorowy silnik spalinowy i przenosi moc na cztery koła. Wodorem zasilany jest turbodoładowany silnik V6 o pojemności 3,5 l z wtryskiem bezpośrednim. Przedni silnik elektryczny ma 200 kW mocy, która przekazywana jest na przednią oś, a energia magazynowana jest w litowo-jonowej baterii.
Prototyp ma 5100 mm długości i 2050 mm szerokości. Pod lekkim nadwoziem skrywa się nowoczesna technologia hybrydowa, która wykorzystuje wodorowy silnik spalinowy i przenosi moc na cztery koła. Wodorem zasilany jest turbodoładowany silnik V6 o pojemności 3,5 l z wtryskiem bezpośrednim. Przedni silnik elektryczny ma 200 kW mocy, która przekazywana jest na przednią oś, a energia magazynowana jest w litowo-jonowej baterii.
HySE-X1 Buggy
Toyota podjęła współpracę z partnerami w celu stworzenia lekkiego samochodu terenowego zasilanego wodorowym silnikiem spalinowym. Buggy HySE-X1 ma 3530 mm długości, 2070 mm szerokości, 1700 mm wysokości i waży 1500 kg. Czterocylindrowa jednostka napędowa o pojemności 1,0 l została dostosowana do paliwa wodorowego. Buggy został wyposażony w 3 zbiorniki wodoru z Toyoty Mirai, system kontroli bezpieczeństwa instalacji wodorowej oraz inne technologie Toyoty wypracowane podczas startów wodorowej GR Corolli H2 Concept w wyścigach długodystansowych.
Buggy HySE-X1 sprawdził się doskonale podczas tegorocznego Rajdu Dakar, zajmując 4. miejsce w programie Dakar Future Mission 1000. Wymagające warunki najtrudniejszego rajdu terenowego świata były doskonałym testem zarówno dla wodorowego napędu, jak i podwozia oraz systemu zawieszenia.
Buggy HySE-X1 sprawdził się doskonale podczas tegorocznego Rajdu Dakar, zajmując 4. miejsce w programie Dakar Future Mission 1000. Wymagające warunki najtrudniejszego rajdu terenowego świata były doskonałym testem zarówno dla wodorowego napędu, jak i podwozia oraz systemu zawieszenia.