Od Aygo do Aygo X
Toyota Aygo – oryginalność i styl
-
1. generacja Toyoty Aygo powstała z myślą o młodych europejskich kierowcach. Samochód ten charakteryzował się nowoczesną, zaokrągloną sylwetką i oryginalną stylistyką przodu, zupełnie niepodobną do niewyróżniających się i pozbawionych wygód samochodów segmentu A tamtej epoki. Coraz to nowe edycje specjalne, wyjątkowe opcje kolorystyczne i wersje wyposażenia oraz dwa faceliftingi w 2008 i 2012 roku sprawiały, że samochód był cały czas nowoczesny i interesujący.
-
Aygo wyposażono w 68-konny benzynowy silnik 1.0 VVT-i o trzech cylindrach oraz 1,4-litrowy silnik Diesla HDi o mocy 54 KM. Obok 5-stopniowej manualnej skrzyni biegów była dostępna bezsprzęgłowa skrzynia MultiMode. ABS, poduszki powietrzne kierowcy i pasażera z przodu oraz przednie napinacze były standardem we wszystkich wersjach. W wyższych wersjach dostępne były również boczne i kurtynowe poduszki powietrzne, mocowania fotelików dziecięcych ISOFIX na tylnych siedzeniach, a opcjonalnie również kontrola stabilności pojazdu (VSC).
Aygo miało długość 3415 mm – było o prawie 300 mm krótsze od Yarisa.
Aygo 2. generacji inspirowany mangą i anime
W 2014 roku przyszedł czas na Aygo 2. generacji. Tworząc je, projektanci inspirowali się mangą i anime. Ostro zarysowane linie, w tym rzucający się w oczy motyw „X” z przodu – to dzieło głównego projektanta Nobuo Nakamury.
Toyota zrobiła wszystko, żeby model produkcyjny był jak najbliższy pierwotnej koncepcji. Pojazd ten w każdej wersji wyposażenia otrzymał nowoczesne światła podkreślające jego stylistykę – diody do jazdy dziennej LED i halogenowe światła PES (Poly-Ellipsoid System), dające dłuższe i szersze oświetlenie drogi.
-
-
Aygo 2. generacji było o 25 mm dłuższe niż jego poprzednik. Przestrzeń nad głowami osób w pierwszym rzędzie zwiększono o 7 mm, długość wnętrza o 9 mm, a pojemność bagażnika o 29 l. Kabina nie tylko była większa, ale w jej stylistyce również było widać wyraźne wpływy mangi. Trapezoidalna konsola centralna z 7" kolorowym ekranem dotykowym i systemem multimedialnym x-touch, kolorowe akcenty i obrotowe nawiewy sprawiały bardzo nowoczesne wrażenie. Do systemu multimediów można było podłączyć telefon i obsługiwać na ekranie dotykowym wybrane aplikacje. Manewry ułatwiała dostępna w standardzie kamera cofania.
Aygo X – nowy miejski samochód
-
„Miejska mobilność dla nowej generacji” – pod takim hasłem zadebiutował pierwszy model Aygo. Nie straciło on nic na aktualności. Większe wymiary i nadwozie typu crossover z wyjątkowo dużymi kołami (17" lub 18") idealnie wpisują się w upodobania nowego pokolenia kierowców. Jednocześnie samochód jest równie zwrotny jak poprzednik – ma ten sam promień skrętu 4,7 m, choć jest o 235 mm dłuższy, o 125 mm szerszy i ma o 90 mm większy rozstaw osi.
-
Jeżeli przyjrzymy się wyposażenie Toyoty Aygo X, zobaczymy, jak daleko posunęła się technologia od czasu prostego radia z odtwarzaczem CD w 1. generacji Aygo. W wyższych wersjach wyposażenia nowy crossover ma system multimedialny nowej generacji Toyota Smart Connect® oparty na dostępie do internetu oraz nawigację Connected. Na łączności internetowej samochodu opierają się także funkcje zarządzane przez aplikację na telefon MyToyota – zdalne odblokowywanie i blokowanie zamka centralnego oraz zdalne uruchamianie świateł awaryjnych, pomagające odszukać auto na parkingu.
Postęp widać także w kwestiach związanych z bezpieczeństwem. Wraz z faceliftingiem w 2018 roku Aygo 2. generacji w wyższych wersjach wyposażenia zyskało dwa systemy bezpieczeństwa czynnego Toyota Safety Sense (TSS). Nowe Aygo X ma znacznie dłuższą listę systemów chroniących kierowcę, pasażerów i innych uczestników ruchu, w tym:
- układ wczesnego reagowania w razie ryzyka zderzenia (PCS) z systemem wykrywania pieszych i rowerzystów,
- układ zapobiegania kolizjom na skrzyżowaniach,
- aktywne wspomaganie kierownicy w razie ryzyka zderzenia,
- układ ostrzegania o niezamierzonej zmianie pasa ruchu (LDA) z funkcją powrotu na zadany tor jazdy (SC),
- asystent utrzymania pasa ruchu (LTA),
- automatyczne światła drogowe (AHB),
- układ rozpoznawania znaków drogowych (RSA),
- inteligentny tempomat adaptacyjny (IACC),
- system wykrywania zmęczenia kierowcy (SWS),
- system automatycznego powiadamiania ratunkowego (eCall),
- System wspomagający pokonywanie podjazdów (HAC).
Nowe Aygo X – podobnie jak poprzednio Aygo – kryje w sobie bardzo duże możliwości personalizacji. Dostępnych jest 5 wersji wyposażenia, 10 kompozycji kolorystycznych nadwozia i ponad 30 opcjonalnych akcesoriów oraz elementów stylistycznych nadwozia i wnętrza oraz zabezpieczeń bagażnika.
Wyższe wersje wyróżniają się dwukolorowymi kompozycjami nadwozia w specjalnie dla tego modelu opracowanych kolorach inspirowanych przyprawami – Ginger Beige, Cardamom Green, Chili Red i Juniper Blue.
W 2023 roku pojawi się zupełnie nowy złoty kolor Brass Gold, również łączony z czarnym lakierem na dachu, przednich słupkach, nadkolach i tylnej części auta.